Lägenhetsregister

Information om lägenhetsregister 2011

Enligt en ny lag har uppgifter om alla Sveriges bostäder samlats i ett lägenhetsregister. Skatteverket  har ändrat i folkbokföringen i hela landet så att man är folkbokförd på sin lägenhet.

Lantmäteriet är den myndighet som samlat in uppgifterna från fastighetsägarna. Lantmäteriet har nu underrättat föreningen och det är styrelsens skyldighet att informera boende om vilka lägenhetsnummer som ska gälla i vår förening. Varje lägenhet har fått ett separat informationsblad om ett 4-siffrigt lägenhetsnummer i det upprättade lägenhetsregistret.

Undantaget gäller för Mangårdsvägen 17B samt 19B som inte får något nytt lägenhetsnummer utan blir folkbokförda på sin adress.

En lista med alla lägenhetsnumren i lägenhetsregistret för varje hus finns  på portanslagstavlor.

Det gamla 3-siffriga numret som finns på karmen ovanför ytterdörren till lägenhet kommer även i fortsättningen att användas för administrativa ändamål.

Lägenhetsregister 4-siffrigt nummer