Praktisk information för boende

Felanmälan
Eftersom vi bor i en bostadsrättsförening, gäller några regler för vem som ansvarar för reparationerna. Nedan följer en liten handledning för hur olika problem bör hanteras:

· Fel i lägenhet – anmäls till Felanmälan, Fastighetsskötsel AB på egen bekostnad. Alternativt kontaktar boende ett företag beroende på typ av fel (snickeri, rörmokarfirma, m fl).

Du själv ansvarar dock för i princip allt som finns i lägenheten. Det innebär att Du betalar själv för reparationerna och underhåll på tex. köksutrustning, badrum, golv, tapeter, målning, fönster, ytterdörr, m.m. För en utförlig beskrivning av bostadsrättshavarens ansvar hänvisas till Stadgar för Brf Visättra Ängar 3, § 30 Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

· Fel i fastigheten - anmäls till Felanmälan, Fastighetsskötsel AB.

· Förekomst av klotter - skall anmälas till styrelse via e-post: visattraangar3@ownit.nu

Jourservice
Utanför kontorstid görs felanmälan på endast akutfall till jourmontör. Jourmontör är mycket dyr och får endast tillkallas vid allvarliga fel eller när en ”katastrof” hotar. Brusten vattenledning, öppen strömförande elkabel, inget varmvatten är exempel då jourmontör bör tillkallas.
Trasiga glödlampor och droppande kranar kan mycket väl vänta till nästkommande vardag. Tänk på att Du kan bli ersättningsskyldig om Du kallar på jourmontör för en mindre sak.

Ta del av föreningens faktablad om vattenskador

Lägenhetens skötsel

Vattenlås och brunnar
Golvbrunnar och vattenlås behöver rensas då och då för att det inte ska bli stopp. För att rensa vattenlåset, gör så här: nederdelen skruvas av, varvid vattenlåset lyftes ur, rengöres och återmonteras. Låset kan ha kärvat fast, varför en tång kan behöva att användas.

Om ett avlopp används sällan kan det hända att vattnet i vattenlåset dunstar bort så att det blir dålig lukt. Fyll på nytt vatten.

Filterrengöring
Det ligger till varje boende att själv rengöra köksfläktens filter. Detta bör göras minst fyra gånger per år.

Observera att det inte är tillåtet att installera en motordriven köksfläkt pga denna stör fastighetens ventilationssystem, vilket innebär att os sprids till andra lägenheter.

Diskmaskin
Ni som har diskmaskin bör tänka på att montera en droppbricka under diskmaskinen för att förhindra vattenskada i lägenheten. Föreningen står inte för kostnader som uppkommer i samband med en sådan vattenskada!

Kyl och frys
Minst en gång per år bör man dra fram kyl och frys för att dammsuga dessa. Om detta inte utförs, medför det en kortare livslängd på kyl och frys. Även brandrisk förhöjs. OBS droppbricka ska finnas även under kyl och frys.

Dörrar, fönster och balkongdörrar
Det är att rekommendera att smörja espanjoletten till balkongdörr och fönster så att de inte kärvar fast. Ytterdörrens lås och gångjärn behöver även de att smörjas för att förhindra att dörren inte ska gå i baklås!

Brandsäkerhet i lägenheten
I varje bostad ska det finnas minst en fungerande brandvarnare. En brandvarnare täcker cirka 60 kvadratmeter. Är lägenheten större än så behöver fler brandvarnare installeras. Om bostaden har flera våningar bör det finnas brandvarnare på varje våning.
I varje lägenhet bör det också finnas en handbrandssläckare. För bostäder rekommenderar Räddningsverket pulversläckare på minst 6 kg och med effektivitetsklass 43A 233BC. Det mest lämpliga rummet att förvara handbrandsläckare i en lägenhet är sovrummet.